Nabídnout mladým studentům získat reálné zkušenosti v prostředí skutečné firmy a naopak získat čerstvý vítr do plachet. Právě proto jsme se rozhodli nabídnout prostor třem stážistům. Jak hodnotí uplynulé čtyři týdny první z nich? Co bylo největší výzvou?
Karolína Pilátová je studentkou prvního ročníku marketingových komunikací na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati. Do Centroprojektu se na stáž dostala díky soutěži Talent marketingových komunikací, kterou škola pořádala.
Společně se dvěma spolužáky nás zaujali s řešením pro copycentrum, které se nachází v přízemí budovy na Štefánikově. Za projevený talent a nápad u nás každý stráví měsíc.
„Rozhodně po studentech nechceme, aby jen nosili kávu nebo kopírovali papíry. Naopak – reálné prostředí, konkrétní úkoly a třeba i dobrý pocit z odvedené práce. To nabízíme každému z nich,“ říká marketingový manažer Vít Mach.
Co je v mladé krvi a jak první měsíc stáže vnímala Karolína se dozvíte v následujícím rozhovoru.
Karolíno, jak jsi se vlastně dostala na stáž do Centroprojektu?
Téměř na začátku nového semestru jsme měli možnost zúčastnit se v rámci školy soutěže Talent marketingových komunikací. Jelikož jsme v prvním ročníku, tak jsme tomu moc velkou šanci nedávali. Nakonec jsme se se spolužáky Annou Kremláčkovou a Jakubem Holšánem do soutěže přihlásili a vylosovali si společnost Centroprojekt.
Nejprve se u nás střídali pocity zmatení a nevěděli, co s tím. Nakonec jsme se do soutěže ale zakousli a celých 24 hodin od zadání se vymýšleli ty nejlepší strategie, jak může copycentrum Centroprojektu zaujmout více nových zákazníků. Hned druhý den po zadání úkolu se prezentovalo.
Po 24 hodinách práce jsme byli dost unavení, ale porotu, ve které byl i Víťa Mach a místopředseda představenstva Martin Drotár, jsme zaujali prezentací ušetřeného času. No řekněte sami – budete raději tisknout projekty na své tiskárně a strávíte svůj odborný čas ohybem, skládáním a servisem tiskárny? Nebo to přenecháte profesionálům v Copyzlin a ušetřený čas – třeba 3 hodiny a 57 minut – využijte pro svou další práci?
Jak tě vnímali kolegové z firmy, když jsi nastoupila?
S kolegy jsem moc do styku nepřišla, většinu času jsem trávila s Víťou Machem (marketingovým manažerem) v kanceláři. Každopádně s ním se pracovalo velice dobře a působil na mě jako dobrý mentor, který chce, aby z toho vytěžila nejen firma, ale i já samotná. Velice se toho cením a děkuji.
Když jsem sháněla nějaké materiály ke střihu časosběrného videa z bazénu v Jeseníku, šla jsem si pro fotky a informace k panu Filipu Orsavovi (divize Aquaparky, bazény a bazénové technologie). Později mi došel mail, že navrhuje tykání. Děkuji a zdravím Filipa! Také s Evou Smetanovou z Copy centra se mi velmi dobře komunikovalo.
Ona byla nakonec zdrojem velké zkušenosti. Z pohledu a pozice talentové poroty byl právě ušetřený čas ideální pro zamýšlenou kampaň. Ale paní Smetanová na základě svých zkušeností nám ukázala jiný směr kampaně. Společně jsme vymysleli novou strategii a kampaň, která snad brzy bude vidět a bude úspěšná.
Co jsi měla všechno za úkol?
Vzhledem k tomu, že jsem teprve v prvním ročníku a nemůžu si dovolit moc chybět, docházela jsem na stáž pouze dvakrát týdně. Takže to všechno začalo na galavečeru Centroprojektu, kdy se oslavovala velká „devadesátka“. Společně s mými kolegy jsme pomáhali s produkcí a organizací. Celý večer byl velmi podařený a věřím, že si ho všichni užili.
Zpracovávala jsem vizi a brief na nový web copycentra a následnou textaci webu. Stanovala jsem rozpočty. Dokončila jsem časosběrné video z výstavby wellnes centra v Jeseníku, vymýšlela další zlepšení pro web Centroprojektu, ale především se zabývala kampaní pro copycentrum. Všechno jsem si moc užila a posunulo mě to dál.
Z čeho jsi měla největší radost?
Asi ze zpětné vazby od paní Smetanové, když jsme se nedomluvily na těch kartičkách a poté jsme museli vymyslet úplně novou kampaň. Naprosto všechno se muselo vymyslet znovu, od začátku. Nová strategie, nové nápady, nová kampaň. Tuhle část jsem si užila asi úplně nejvíc.
A taky největší radost mi stejně udělalo to, že jsme tehdy talentovou soutěž vyhráli a měli tak možnost stát se „zaměstnanci“ tak velké a ohromné firmy jako je Centroprojekt.
Co byla největší výzva?
Textace nového webu. Jednoznačně. Je to skvělé vytvořit wireframy a mít nějakou ideu, ale jak dojde na lámání chleba, už to není taková pohoda.
Na stáži jsi byla měsíc a můžeš i nám dát zpětnou vazbu. Dokážeš říct, kde máme možnost se zlepšit?
Stáž jsem si užila všema deseti. Jen si myslím, že Centroprojekt je ohromná společnost, plná historie a úspěchu. Jen to není vidět. A je to škoda, protože je opravdu o co stát. Myslím si, že to chvíli ještě potrvá, ale Centroprojekt má na čem stavět, jen to musí prezentovat i navenek. Neztratit dech a odhodlání v nově nastaveném trendu a prezentovat stavby a vše, co se uvnitř firmy děje.
U dalších stážistů doporučuji více zpětné vazby. Byla to nová zkušenost pro mě i pro společnost, takže zbývá jen vychytat drobnosti. Další stážisti už budou zase o krůček napřed.
Co si ze stáže odnášíš? Naučila ses něco nového?
Minimálně mi to otevřelo oči, jak to ve firmách skutečně funguje. Sama sebe jsem si nedokázala prvně představit v projekční firmě. Stavebnictví jde úplně mimo mě a více jsem se viděla někde v reklamní agentuře. Na druhou stranu jsem si takto zkusila všechny pozice přes textaře až produkci aj.
Taky jsem došla k závěru, že správný markeťák by měl být trochu ekonom a trochu i grafik a ve stavební firmě trochu i stavař. Markeťák musí umět od každého trochu, jen od marketingu samozřejmě mnohem víc.
Pamatuji si také na krásnou myšlenku, kterou mi kdysi Víťa řekl: „Pokud nejsi nejlepší v jedné kategorii, vytvoř si další a buď jedničkou v té své.“ Nedokážu říct, jestli je Copyzlin.cz nejlepší tiskárnou ve Zlíně, ale určitě je to nejlepší copy centrum pro projektovou dokumentaci. A to je ono!
Ještě řekni závěrem, jak tuto zkušenost hodnotíš. Doporučila bys Talent MK a Centroprojekt dalším stážistům?
Talentovou soutěž doporučuji všem. Studenti za zkoušku nic nedají a za skvělý výsledek získají stáž. Stejně tak doporučuji i stáž v Centroprojektu. Je to obohacení jak pro lidi ‚na zkušené‘, tak i pro společnost. Myslím si, že by se tu stážista měl objevit na různých divizích a vyzkoušet si tak svou budoucí pracovní pozici.
Věřím, že se tady najde také mnoho témat pro psaní bakalářských a diplomových prací. Firma Centroprojekt je vstřícná a má úžasný kolektiv plný skvělých, správně naladěných lidí. Za mě super!